Perkhidmatan Travel Agency Pakej Percutian Bromo Surabaya

Air Terjun Tumpak Sewu (mini niagara) Surabaya

Air Terjun Tumpak Sewu (mini niagara) Surabaya


Air Terjun Tumpak Sewu (mini niagara) Surabaya
Surabaya merupakan salah satu tumpuan utama bagi mereka yang hendak melancong ke indonesia, dan majoriti pelancong visit di Gunung Bromo, Malang Batu, Kawah Ijen dan Air Terjun Madakaripura. Satu lagi tempat menarik yang mesti kita lawati semasa pergi melancong di Surabaya, iaitu Air Terjun Tumpak Sewu.

Tumpak Sewu, Air Terjun Cantik di Surabaya

Air Terjun Tumpak Sewu Surabaya adalah salah satu air terjun menarik sekaligus tempat Percutian Surabaya terbaik yang wajib dilawati semasa kita melancong di Surabaya. Tumpak Sewu falls Surabaya terletak di Dusun Jagalan Sidomulyo Pronojiwo, merupakan daerah yang terletak di kawasan Lumajang, Surabaya, Jawa Timur, Indonesia.

Tumpak Sewu Falls Surabaya kini menjadi salah satu destinaton yang sentiasa ramai dilawati pelancong tempatan mahupun mancanegara. Tumpak Sewu juga disebutnya mini niagara waterfall, sebab air terjunnya tanpak indah macam Niagara waterfalls di perbatasan negara Amerika Serikat dan Kanada.

Tumpak Sewu atau Coban Sewu waterfall salah satu waterfall yang mempunyai ketinggian sekitar 120 meter dan salah satu air terjun terindah di Pulau Jawa Indonesia selepas air terjun Madakaripura dekat Gunung Bromo.

Tumpak Sewu Fall Surabaya memiliki formasi unik nan menarik, sebab memiliki aliran air yang melebar dan luas macam tirai, sebagaimana air terjun Niagara, oleh sebab itulah air terjun Tumpak Sewu ini masuk category tipe air terjun Tiered.

Tarikan lain lain dari pada Tumpak Sewu waterfall adalah memiliki 2 view yang sangat menarik, iaitu view bawah dan atas, dan sekirnaya kita ingin melawati view bawah sekali bergambar, kita mesti melalui sungai dan sekali melalui Goa Tetes, salah satu air terjun sekitar Tumpak Sewu waterfall.

Tumpak Sewu waterfall ini masuk tempat Percutian Surabaya yang kini menjadi tumpuan utama selepas Gunung Bromo dan Kawah Ijen Banyuwangi, dan biasanya air terjun Tumpak Sewu ini selalunya dikombinasikan dengan Pakej Percutian Bromo atau pakej percutian Kawah Ijen.

Masa untuk melawati Tumapk Sewu falls ni bila bila pun Ok, tapi kita mesti pergi cepat-cepat, maksimum pukul 9 kita mesti tiba di air terjun ini sudah, sebab kalo pukul siang +-kurang pukul 12 tengah ari, air terjun Tumpak Sewu di Surabaya ini tak tanpak, sebab tertutup kabus.

Dan masa lawatan ke Tumpak Sewu waterfall ini cukup 1 hari sahaja, tapi kalo nak melawati Gunung Bromo sekali, kita mesti punya masa pelancongan 3 hari 2 malam, dan kalo nak melawati Kawah Ijen sekali, kita mesti punya masa pelancongan 4 hari 3 malam.

Sekiranaya Anda memerlukan maklumat lebih banyak menegenai "Air Terjun Tumpak Sewu" Pakej Percutian ke Tumpak Sewu atau Pakej Percutian Surabaya, Gunung Bromo, Lawatan ke Malang Batu, Kawah Ijen, dan tempat percutian lain ,ain di kawasan Surabaya, sila hubungi contact travel ejen kami.

Tumpak Sewu, Air Terjun Menarik di Surabaya

Back To Top