Perkhidmatan Travel Agency Pakej Percutian Bromo Surabaya

Gunung Semeru, Tempat Hiking Terbaik di Surabaya

Gunung Semeru, Tempat Hiking Terbaik di Surabaya


Gunung Semeru, Tempat Hiking Terbaik di Surabaya
Pakej Percutian Surabaya - Semeru meruapakan salah satu tempat hiking terbaik di Surabaya, Indonesia. Bagi trekking community gunung Semeru, Mahameru merupakan tempat wajib yang mesti dijadikan destination untuk mendaki, kerana selain menjadi tempat trekking terbaik di Indonesia, Semeru juga Gunung termegah di Surabaya.

Gunung Mahameru, Tempat Hiking Terbaik di Surabaya

Gunung Semeru yang juga popular dengan sebutan Mahameru adalah gunung berapi tertinggi di Surabaya, Pulau Jawa Timur, Indonesia, dengan ketinggian 3,676 meter dari aras laut. Semeru mempunyai kawah di puncak nya yang terkenal dengan nama Jonggring Saloko.

Semeru juga sebuah tempat percutian Surabaya yang terletak di kawasan taman nasional Bromo tengger yang mempunyai hutan Dipterokarp Atas, hutan Dipterokarp Bukit, hutan Montane, dan Hutan Ericaceous atau hutan gunung yang mana tempat ini menjadi detinasi utama bagi hiking community.

Puncak Gunung Semeru, Mahameru, masuk category atau menyandang predikat puncak gunung tertinggi di Pulau Jawa, sekali menjadi gunung berapi tertinggi di Indonesia selepas Mount Kerinci  Sumatra Barat(3805 mdpl) dan Rinjani Lombok (3726 mdpl).

Semeru Mahameru menjadi tempat percutian Surabaya yang sangat favorite bagi komunitas naik gunung, sebab selain menjadi gunung termegah, Mahameru mempunyai tasik yang sangat indah nan menarik,iaitu tasik Ranu Kumbolo, sebuah tempat percutian Surabaya yang sangat popular sekali menjadi visit terbaik bagi mereka yang mendaki ke Semeru.

*Baca pula : artikel menarik tentang keindahan Ranu Kumbolo.

Untuk melawati Semeru, kita bole memulakan dari beberapa laluan, iaitu Surabaya - Malang - Ranu Pane - Ranu Kumbolo - Semeru Mahameru atau Surabaya - Bromo - Ranu Pani - Ranu Kumbolo - Semeru Mahameru. Sekiranaya teringin relax, kita boleh menggunakan perkhidmatan travel agency yang meneydiakan Pakej Hiking ke Gunung Semeru, Mahameru.

Demikian info mengenai "Gunung Semeru, Mahameru, Surabaya". Untuk maklumat lebih banyak mengenai Pakej Percutian Surabaya, Harga Bajet percutian Surabaya dan lain lain, sila contact travel ejen kami.

Gunung Semeru, Tempat Hiking Terbaik di Indonesia

Labels: Gunung, Hiking, Lawatan, Melancong, Mendaki, Pakej Percutian ke Surabaya, Pelancongan, Perkhidmatan, Tempat Percutian di Surabaya, Tempat Percutian Menarik di Surabaya, Trekking

Thanks for reading Gunung Semeru, Tempat Hiking Terbaik di Surabaya. Please share...!

Back To Top